Våra digitala kanaler använder cookies. Här hittar du information om vad cookies är, vad vi använder cookies till och samtycker till användningen av cookies.
Vad är cookies?
En cookie är en liten textfil som lagras på användarens enhet när användaren besöker en digital kanal, till exempel en webbplats. Cookies används till exempel för att lagra inloggningsuppgifter eller komma ihåg information från en sidvy till en annan.
Cookies kan vara användbara för både ägaren och användaren av en digital kanal. Ägaren kan till exempel anpassa tjänsten utifrån lagrad information. För användare kan exempelvis besöken på den digitala kanalen upplevas som mer anpassade och användarvänliga.
Du kan välja att inte tillåta användning av cookies, men våra digitala kanaler kommer inte att fungera optimalt om användningen av cookies inte är tillåten. De flesta webbläsare låter dig ändra inställningarna så att webbläsaren inte tillåter användning av cookies. De flesta webbläsare tillåter dig också att radera cookies som redan finns lagrade på din enhet. Hur du aktiverar, avaktiverar och raderar cookies varierar från webbläsare till webbläsare och du kan hitta information om detta på leverantörens hemsida eller under "Hjälp" i webbläsaren.
Vad används cookies till i våra digitala kanaler?
Vi använder vanligtvis informationen som samlas in med hjälp av cookies för följande ändamål:
Funktionella cookies och tjänsteförsörjning: Cookies är viktiga för driften av våra digitala kanaler och de underlättar en bra användarupplevelse.
Tjänsteutveckling: Cookies hjälper oss att övervaka användningen av våra digitala kanaler, så att vi kan förbättra dem. Vi får till exempel information om vilka sidor som är mest populära, vilka länkar du kommer från eller följer och hur länge användarna stannar på våra webbplatser.
Användningsanalys: Vi använder cookies för att samla in statistisk information om antalet besökare på våra digitala kanaler, samt för att utvärdera effekten av annonsering. Vi kan komma att samla in information från till exempel marknadsföringsmaterial och nyhetsbrev som skickas via e-post, för att ta reda på om meddelandena har öppnats och om användarna har klickat på länkar till våra webbplatser i meddelandet.
Riktad marknadsföring: Med hjälp av cookies kan vi även samla in information för att rikta annonser eller innehåll till en specifik användare genom användning av så kallade målgrupper.
Följande system kan placera cookies på din enhet när du använder våra digitala kanaler:
Facebook: konverteringsspårning och remarketing
Google Analytics: Webbstatistik
Används för att spåra användare över flera sidvisningar i samband med webbanalys.
Google AdWords: Omvandlingsspårning och remarketing
Används för att a) mäta konverteringar och b) visa riktade annonser baserat på innehåll du har sett i våra digitala kanaler.
Hotjar: analys av användarbeteende på webbplatsen
HubSpot: webbstatistik och profilering
Används för att spåra användare över flera sidvisningar i samband med analys, marknadsföring och försäljning.
TwentyThree: Webbstatistik
Används för att spåra användare över flera sidvisningar i samband med analys, marknadsföring och försäljning.