För vem passar mittkonsolbåten?

Mittkonsolbåten är särskilt väl lämpad för användning i anslutning till fritidshus, egendomar vid havet eller som kortare dagsutflyktsbåt. Dessa båtar erbjuder ett stort praktiskt utrymme för att förvara bagage, byggmaterial eller andra föremål. Dessutom kan mittkonsolbåtar vanligtvis transportera många personer på ett säkert sätt.

I denna båttyp påverkas passagerarna på den bakre soffan mer av vind och väder än i en daycruiser eller bowrider, men båten erbjuder mer frihet och rörelseutrymme. Detta gör det ofta enklare att manövrera en mittkonsolbåt på egen hand. Mittkonsolbåtar används också ofta som fiskebåtar och är mycket praktiska vid användning av vattensportutrustning som wakeboard, vattenskidor eller tubing.

Mittkonsolbåten är dessutom mycket lätt att hålla ren och underhålla, då de flesta delarna är lättåtkomliga

6 meters styrpulpet. Det här är Enduro 605.

 

Utforska Enduro 605

Mittkonsolbåt med eller utan kabin

Mittkonsolbåt med kabin. Detta är Enduro 805.

 

Utforska Enduro 805

Skrovdesign, funktioner och sittbrunnsdesign – vad kan du förvänta dig av en mittkonsolbåt?

Sportiga köregenskaper förknippas ofta med mittkonsolbåtar, och många söker efter den typen av prestanda till sjöss. Här är några saker att tänka på när du letar efter en mittkonsolbåt:

Tyngdpunkt

Tyngdpunkten på en mittkonsolbåt kan ibland vara högre än hos en bowrider eller daycruiser, eftersom konsolen och förarplatsen på många modeller är placerade högre upp. Prova förarpositionen och känn efter hur båten upplevs i rörelse.

Hastighet

Hastighetsintervallet för mittkonsolbåtar varierar från 15–20 knop upp till 60–70 knop för de snabbaste modellerna. Vanligtvis ligger topphastigheten för en medelstor mittkonsolbåt runt 35–40 knop.

Utrustning i mittkonsolbåten – vad bör du prioritera?

Vindruta och kapell

Vindrutan och skyddet för passagerarna är generellt sett mindre på en mittkonsolbåt jämfört med daycruisers och bowriders. Det finns ändå stora skillnader mellan olika mittkonsolbåtar. Vårt bästa råd är att sätta dig i förarpositionen och verkligen testa hur det känns; utsikten, det potentiella vindskyddet och komforten.

Flera mittkonsolbåtar levereras med sprayhood, vilket är mycket praktiskt vid plötsligt regn eller om du kör i dåligt väder. Vissa mittkonsolbåtar har också ett fullständigt kapell, och det är en bra idé att noggrant kontrollera detta. Sprayhoods är ganska lätta att montera, men det är bra att testa detta när du utvärderar olika modeller.

Sprayhooden kan enkelt vara skillnaden mellan en båt som bara används i fint väder och en båt som kan användas oavsett väder.

Utrymme i fören

Kontrollera hur solbädden är lös och hur monteringen av denna är. Är den anpassad efter dina behov och hur du planerar att använda den?
Hur används däcksutrymmet i fören, sittbrunnen och akterdelen? Är det lätt att ta sig från fören till aktern? Och hur är förvaringsutrymmena placerade?

Förvaringsutrymmen

Hur många förvaringsutrymmen har båten? Är det enkelt att använda dem?
Är båten utrustad med en mini-kabin eller en kabin? Om så är fallet, är detta en perfekt plats för att förvara bagage och gör det lättare att hålla däcksutrymmet rent och prydligt under hela resan.

Förvaring av fendrar: Många mittkonsolbåtar har smarta förvaringsområden för fendrar, vilket gör det möjligt att ha dem redo hela tiden. Tänk på den praktiska användningen, särskilt om du manövrerar båten ensam.

Elektricitet och uttag

Kontrollera om båten har 12V-uttag och var de är placerade. Du bör försöka tänka på hur och var du laddar dina enheter.
Vissa mittkonsolbåtar levereras med dubbla batterisystem, vilket ger dig ett servicebatteri för 12V-uttag, kylskåp, belysning, navigation och stereo. Detta är en fördelaktig funktion om du planerar att vara ute hela dagen till sjöss utan att motorn är igång, och du kommer alltid att ha ett fulladdat startbatteri.

Vindskydd på en mittkonsolbåt

Mittkonsolbåtar från Nordkapp